Trafikkbot fra antikken – Hilsen EMO

Vi fikk en trafikkbot forleden. Som mye annet i Italia, var den eldgammel. Og dyr. Men var den ekte? Og hvem var EMO?

I brevet sto det at vi hadde kjørt inn i en adgangsbegrenset del av Firenze 4. januar 2008.

Tatt på fersken

Dette avslører alt. Det har altså gått måneder og år, men de forlangte uansett € 101,20. Surt, også fordi jeg trodde (håpet) at man ikke kan forfølges utenlands.

Men det var noe rart.

EMO

Greit nok, en «zona trafico limitato» for kollektivtrafikk og ambulanser, er ikke noe man tuller med. Navn, adresse, registreringsnummer og til og med datoen stemte. Men: Var det ikke vel lenge siden? Og, EMO – European Municipality Outsourcing – var fullstendig nytt for oss. Og logoen
Offisielt.

Offisiell partner…

fra bypolitiet Polizia Municipale i Firenze var da litt rufsete? På toppen av det hele lover de å besvare spørsmål på engelsk, fransk, tysk eller spansk. For godt til å være sant!
Jeg kikket på nettsiden deres – www.emo.nivi.it. Den ser ut som om den er laget av en 12-åring. Et fint hologram på brevet, men med en slik nettside? Så jeg ringer hovedkvarteret til polizia’n. – EMO? Aldri hørt om det.

Den norske ambassaden i Roma, da? – Nix. Like blankt der. En ekstra hjelpsom sjekkerunde gir ikke noe nytt, men som de sier: Alt er mulig. Dermed er det bare å ta EMO på ordet. Jeg ringer. Og en kar som presenterer seg som Matteo Capitani forklarer på flytende engelsk at ikke alle i politiet har like god oversikt. Og bota kan kanskje frafalles, sier han da han får høre at jeg kjørte inn for å hente en astmasyk, gammel dame.
Bilde-dokumentasjon skal han selvfølgelig sende meg i posten.

Full service

Bildet kommer, riktig nok svart som en kullbinge, men bilskiltet er fullt leselig. Dessverre kan han samtidig varsle om enda en bot, fra Rosignano våren 2008. De har kontroll på begge overtrampene våre.

Så jeg skriver hyggelig tilbake at jeg som journalist og skribent på Dolcevita.no gjerne vil ha grundig informasjon – så alle våre lesere kan holde seg på den smale sti: Om regler, rettsforfølgelse, hvordan man skal håndtere så gamle krav osv. Dokumentasjon på gamlemors sykdom skal de forresten få straks hun er skrevet ut fra et sykehusopphold.
Godkjent fra toppen

Tar saken

Nå er det gått en måned. Kanskje kommer det snart et dobbelt-krav i posten? Kanskje Matteo og høvding Stefano ikke liker oppmerksomheten? Eller er han bare en tålmodig fyr? Nesten for godt til å være sant.

 

Jeg hadde noen bange anelser om den trafikkbota jeg fikk. Men det virker som flere er… i tvil.

 

For et par uker siden fortalte jeg om den mystiske trafikkbota jeg hadde fått. I januar for halvannet år siden hadde jeg kjørt inn i et «restricted area» i Firenze, og nå i sommer fikk jeg brev fra EMO, et internasjonalt innkrevningsfirma med krav om oppgjør i hard valuta.

Nå hadde jeg endelig dokumentasjonen klar, den som ville vise at jeg hadde kjørt syketransport i Firenze sentrum. De hadde vist forståelse for sånt. Fint, det.

Men – i dag svingte jeg altså innom nettsiden deres – www.emo.nivi.it – men nå var det brått umulig å logge seg inn. Saken min står som «avsluttet».

Fantastisk!
Eller…?

Hva betyr det egentlig…?

Ikke bare er saken tilsynelatende avsluttet, de har heller ikke sendt den andre bota de lovet meg – selv om jeg nok måtte ha innrømmet at de hadde rett.

– Har de satt saken på vent mens de venter på dokumentasjon på ubestemt tid? Da er de det første innkrevningsselskapet i historien som gjør akkurat det. Flott, – men… neppe.

– Har de godtatt forklaringen min og avsluttet saken uten mer snikksnakk? Altfor godt til å være sant, det også.

– Har de sett reklameverdien i positiv omtale på en norskspråklig Italia-blogg? All PR er god PR, men likevel…?

– Eller ble det litt for mange spørsmål å svare på fra en kravstor nordmann? DER begynner vi nok å nærme oss noe.

 

En journalist

Jeg slumpet jo til å nevne for dem en ting, at jeg er journalist og at jeg ville fortelle om erfaringene mine på Dolcevita.no. Vi skal slett ikke overdrive betydningen av Dolcevita, men uansett hva man skulle tro: Journalister nyter en høy anseelse i Italia. De blir tatt på alvor. De har makt. Man tuller ikke med journalister.

Så enkelt kan det være.

Men – ville EMO gjort dette hvis EMO var og er et seriøst firma på offisielt oppdrag?

– EMO som skriver alvorlige brev, har engelsktalende stab og tilgang på dårlig dokumentasjon

– Firenze-politiet som aldri før hadde hørt om sin angivelige samarbeidspartner

– Den norske ambassaden som heller ikke kjente til dem

– En bot som er strøket uten noe om og men, kanskje til og med to.
– Og noen tusen Dolcevita-lesere som forhåpentlig er litt bedre skodd neste gang det dumper ned et mystisk bot-brev i postkassa.

Nå sender vi et høflig spørsmål til EMO om hvorfor de har avsluttet saken, og så får vi se hva som skjer.

Fortell om dine erfaringer med trafikkbøter og EMO!

PS

Oppdatering: Det er vel neppe noen overraskelse, men EMO ga aldri lyd fra seg igjen. I denne saken.

 

91 thoughts on “Trafikkbot fra antikken – Hilsen EMO”

  1. Hei !

    Har mottatt samme brev – men fra alghero (Sardinia). Er dette ekte ? Fikk beskejd om at vi hadde kjørt i forbudt område i Alghero. Datoene stemmer og leiebil type stemmer også. Dette var 17. mai 2008. Altså 17 måneder siden. Bota er på 110 euro. Ikke all verden, men ikke interessert å betale hvis dette er scam. Siden jeg har tenkt meg tilbake til Italia – vil jeg gjerne slippe noen problemer når jeg skal leie bil neste gang.

  2. bjorntbakken@hotmail.com

    Hei!
    Har mottatt ikke mindre enn seks brev fra EMO nå, dette gjelder en ferie på Sardinia i juni/juli 2008. Har kvittert ut første rekommanderte brev på Posten, men har ikke hentet ut de fem neste. Hvordan anbefaler dere at jeg skal forholde meg til disse kravene? Skal jeg bare overse dem? Eller skal jeg gi tilbakemelding til firmaet om at jeg ikke forstår kravet og trenger mer informasjon? Takknemlig for gode råd!

  3. Skriv til dem og be om høflig om dokumentasjon. For eksempel et entydig bilde og skikkelig info om tid, sted, type overtredelse og forklaring på engelsk om hvilke lover de støtter seg til – også for å kunne sende et krav så lenge etter. Legg gjerne til at du kan trenge litt tid for å skaffe dokumentasjon, nettopp fordi det er så lenge siden. Pluss, selvfølgelig, hva skjer hvis du så bestrider kravet, hvordan de vil forfølge saken? At kravet er foreldet etter norsk standard (og at Norge pleier å følge EU-regler for slikt), kan jo virke forvirrende.

    Og – selvfølgelig – fortell alle oss andre hvordan det går.

    Fortsettelsen på vår historie finner du her.

    Lykke til

  4. Hei,
    I går fikk jeg også en bot for samme overtredelse -  €112.45 for å ha kjørt inn inn i restricted area i Alghero i juni 2009. Dato og klokkeslett kan stemme, men det hele virker ganske fishy - mtp både botens størrelse (utfra Italiensk målestokk), tidspunkt og innkrevingsmåte. Det jeg har problemer med å få svar på, er om EMO har mulighet til å sanksjonere mot meg som norsk borger i Norge dersom jeg ikke betaler? Da tenker jeg på å gi betalingsanmerkning eller overføring av innkreving til norske myndigheter. Har googlet litt på EMO, og i en annen reiseblogg får jeg inntrykk at de fleste av mange “ofre” gir etter og betaler via EMO-hjemmesiden. Enkelte hevder at den opprinnelige boten er mangedoblet i kravet fra EMO – og at man kan “forhandle” den ned ved å ringe dit. Det får det hele til å virke enda mer fishy, og gjør at jeg nøler litt med å ta stilling til neste skritt. Noen som vet hvilke sanksjonsmåter de har? På forhånd takk – skulle gjerne ha sett denne websiden innen vi reiste!

  5. Jeg ville sendt spørsmålene til Emo, slik jeg foreslo i det forrige svaret mitt ovenfor.

    Det som dessverre er klart, er at de denne gangen har sendt kravet i tide – innen ett år (som jeg har fortalt litt nedi dette innlegget). Det som er likeklart, er at de ikke kan forvente noen innbetaling uten å dokumentere kravet skikkelig.

    Samtidig er det klart at de spiller på folks manglende kunnskaper (og muligheter til å finne ut av) italienske regler – for eksempel hvor lang tid du har til å protestere, om du risikerer ekstra gebyrer el.l. (Vi har ikke sett noen trusler om påslag i noen av brevene vi har fått. Hyggelig, det.) Det samme gjelder til en viss grad for internasjonale avtaler, eller hvilke muligheter Emo har til å inndrive pengene fra folk i utlandet. Dét kan være vanskelig for dem, men en telefon til den norske ambassaden i Roma (0039 06 571 7031) kan kanskje gi svar.

    Lykke til! – og hold oss oppdatert!

  6. Jan Ove Grude

    Jeg har også fått et krav på EUR 189,49 fordi jeg hadde kjørt på rødt. Kravet kom på italiensk fra utleieselskapet som trakk 75Euro. Jeg regnet med at saken var oppgjort, men nå kommer kravet fra EMO på engelsk ca. 13måneder etter hendelsen. Jeg aner ikke om dette er et selskap “EMO” har rett til innkreving og at størrelsen på boten er riktig.
    Hva anbefaler dere?
    P.S. Jeg kan ikke huske hendelsen! 

  7. bjorntbakken@hotmail.com

    Jeg skrev tidligere om at jeg mottok 6 brev fra EMO (se over, postet 20. oktober 2009). Jeg sendte en e-post til EMO og ba om en redegjørelse for hvem de var og hvilken rett de hadde til å kreve inn disse pengene, samt dokumentasjon på de påståtte overtredelsene. Etter noen uker fikk jeg svar, uten at jeg synes kravene ble rettferdiggjort. Jeg bestemte meg derfor for ikke å betale kravene, og etter dette har jeg ikke hørt noe. Virker altså som om de har gitt opp, men siden alt tar så lang tid i Italia kan man aldri vite…

  8. Vi har hatt flere runder med Emo selv.
    Les om den siste opplevelsen vår, – så ser du at du ikke har noe å engste deg for.

    For meg ser det ut som Emo kjøper opp lister med gamle krav og klarer å gjøre penger på at folk ikke tar sjansen på å si nei. Er det gått mer enn ett år, er kravet deres ugyldig, men svært få vet det.

    Kjetil

    – i Dolcevita.no

  9. Vi har nå mottatt en krav fra EMO på ca 100 Euro 12 månder etter at vi hadde brutt trafikkreguleringsordingen “Zona Traffico Limitato” i Roma. Vi fikk først et krav på 50 Euro fra utleiefirmaet Easy Car ca 6 månder etter hendelsen. Dette gjaldt saksomkostninger med politiet i Roma. De sender også med en kopi av overtredelsen som de har mottatt fra politiet. Denne boten betalte vi ettersom kravet er godt innenfor 1 år som Kjetil påpeker er foreldelsesfristen i Italia. Derimot informerer NAF på sine sider (her) at foreldelsesfristen er 5 år. Hva er sant, 1 år eller 5 år? Bør vi betale boten til EMO?

  10. En liten rettelse: Det har gått over ett år siden vi mottok boten, nærmere bestemt 14 månder.

  11. Huff, enda en skrivefeil:) Det har gått 14 månder siden vi var i Roma hvor overtredelsen fant sted.

  12. Jeg synes det ville være merkelig om italiensk politi – som jeg altså snakket med (her) og som kjente godt til Emo – skulle ta feil da hun sa at kravet var dødt 12 måneder etter overtredelsen.

    På den annen side, er det helt klart rimelig å få skikkelig dokumentasjon, så jeg ville gjort som jeg skrev tidligere: Skriv et høflig brev der du ber om dette. Vi gjorde det og hørte ikke noe mer fra dem.

    Eller – du kan ringe ambassaden i Roma og spørre; kanskje de vet mer om Emo nå.

    Eller du kan velge å stole på Naf; det mest interessante står i siste avsnitt:

    Skal man ikke tilbake til Italia noen gang, kan man ”la vær ” å betale boten. Italienske myndigheter har i følge Den Kongelige norske ambassaden ingen reell mulighet til å tvangsinnkreve boten over landegrensene. I de tilfellene man har benyttet sin egen bil, kan man risikere at det blir tatt beslag i bilen hvis man kommer tilbake. Har man imidlertid leid bil, så vil utleiefirmaet sørge for at det blir oppført en anmerkning på overtrederens navn. Uleiefirmaene er lite interessert i å betale bøtene til ”alle” utlendinger som leier bil, og man kan risikere at de vil gå ganske hardt ut. Vår anbefaling er dermed at man betaler boten.

  13. Jeg fikk rekommandert brev fra EMO (artig navn forresten) med ny bot (august 2011 – etter ferien juni 2009). Denne  valgte jeg ikke å hente ut. Egentlig ser jeg liten hensikt i å skrive høflig brev for å be om dokumentasjon. Bildematerialet skal ligge tilgjengelig på EMO sine nettsider når man logger inn med passordet og brukernavnet i det første brevet. Selv har jeg valgt ikke å logge inn. Siden jeg nå vet at jeg passerte et rart skilt som kun er forståelig for spesielt språkkyndige – og EMO ikke har makt til å drive inn pengene, ser jeg ingen grunn til å gjøre meg til kjenne. Neste gang vi er i Italia får fruen leie bilen mens jeg følger mine juristvenners råd om ikke å betale 🙂

  14. Ser at historien gjentar seg :). For mitt vedkommende begynte det hele med et rekomandert brev fra EMO 13 måneder etter at jeg selv var på ferie i Siena. Fortsatte så med  brev nr 2 med trussler om dobbling av boten, brev nr 3  med enda flere trussler, og brev nr 4 med de samme trusslene – men på dette står det “last reminder”. Har ikke tenkt å gjøre noe som helst med dette da jeg ikke har sett noe doukmentasjon på overtredelsen – som de er pliktig til å forelegge. Lykke til alle sammen!

  15. Fikk idag, 08.02.2011, en parkeringsbot en parkeringsbot fra vårt besøk til firenze mai 2008. dette var en bot vi prøvde å betale før vi dro hjem, men etter å ha vært i 2 banker og ett postkontor får vi beskjed om at den ikke kan betales da det mangler en del av bota. gir beskjed ti Hertz og gir dem bota. prøver å gi de kontanter slik at de kan betale bota, men det er de ikke interresert i og sier vi blir trekt via kredittkortet dersom politiet kontakter de. har ikke tenkt å betale…….

  16. Min familie og meg selv har godt følge kan jeg se ut fra forumet her.
    Fikk brev idag fra Polizia Unicipale by EMO, og med følgende melding, og jeg siterer :
    “Dear Madam, Dear Sir, We hereby inform you that a fine has been imposed on the car hired by you (details below) for violation of the Italian Highway Code as specified below:
    Infraction number                 xxxxxxx/08
    date of infraction                  2008-xx-xx
    article violated/paragraph      AR. 7C 1a e 14  CIRCULATED ON ROADS RESERVED TO OTHER VEHICLES AND INDICATED BY TRAFFIC SIGNS”
    Det har altså gått nesten 3 år fra hendelsen til kravet kommer !
    Dato for vårt opphold stemmer, leiebil er også riktig, men om dette lovbruddet har skjedd kan jeg selvfølgelig ikke bekrefte eller avkrefte siden det nå har gått nesten 3 år.
    Jeg er glad jeg her kan lese om opplevelsene dere andre har har fra samme instans.
    Joda, skinken, osten og vinen var god den, men fy faen for et korrupt folk og land.
     
     

  17. Når parkeringsvakter og politiet i Strømstad ikke har myndighet til å kreve inn parkeringsbøter for feilparkerte norskregistrerte biler, har ihvertfall ikke Italienske myndigheter noe de skulle sagt her på berget. I likhet med svenskene forsøker de å appellere til din og min samvittighet. Så følg samvittigheten og ikke betal 🙂

  18. Jeg er enig i at disse bøtene bør du ikke betale fordi det hersker så stor usikkerhet omkring dem. Men man bør betale bøter man får når man tross alt har gjort noe ulovlig, enten det er tilsiktet eller ei. Poenget er at man bør sjekke om dette er lovlig gitte bøter og ikke minst sørge for å betale de på en trygg måte som blir registrert.
    Vi gjorde en stor innsats for å få betale en bot i Sør-Italia sist sommer. Vi hadde parkert feil, så ikke at det skulle være marked hele dagen derpå. Så når vi kom for å hente bilen var det grønnsaker og klær over alt, med vår bil sånn godt plassert der i. Da skjønner alle at bøter er det eneste riktige.
    Vi dro på posten for å betale den uten noen problemer.
    Og vi hadde en superfin tur til Sør-Italia som alltid 😉

  19. hei..
    fikk samme brav fra EMO dere andre nevner, også fra Sardinia og Alghero. Og samme som hans nevner gjadt det Restricted Area. Det som gjør min meget “fihsy” er at date of infraction( når det skal ha skjedd) er en dato jeg ikke var der, men samme reg nummer som jeg leide med fjorten dager før. Bota kom ca 5 mpnder etter jeg var der, ved en tillfeldighet fant jeg leie kontrakten i en jakke jeg tydlighvis ikke hadde brukt siden jeg var der. Og på kontraket står det “Rent a Car”- express alghero, men i bota står det Meloni Agostina som utleier…
    Skreiv en mail til dem (EMO) men ikke no svar enda…

  20. Hei!
    Jeg har lest denne posten med stor interesse, da jeg selv har mottatt en bot for kjøring på et område i Pisa, som bare var for folk med et visst oblat. Eller, det vil si, jeg har ikke mottatt boten, bare et brev fra leiebilfirmaet, om at jeg kan få en bot. Leiebilfirmaet har også trukket meg for 40 euro for hver av de to forseelsene. Dette sier de er et fast beløp de tar for å sende informasjon til politiet om hvem jeg er.

    De to forseelsene har skjedd på nesten samme tidspunkt, og er på samme sted. Jeg har kommet frem til at dette må ha vært da vi lette etter parkeringsplass, og rotet oss inn på en parkeringsplass som vi fikk vite var kun for innbyggere i Pisa. Vi forlot da plassen med en gang. For meg virker det som at vi må ha blitt tatt både på vei inn og ut av denne parkeringsplassen. Forseelsene skjedde i mai 2010, og jeg fikk først høre om dette fra leiebilfirmaet i desember 2010. I går fikk jeg hentelapp på 2 rekomanderte forsendelser fra Municipality of Pisa, official notification service, infringements of the italian highway code. Jeg antar at dette er selve bøtene, siden jeg ikke fikk de i desember.

    Dillemmaet mitt er om jeg skal hente brevene eller ikke… Dersom jeg ikke henter de, vil de vite at jeg ikke har sett kravene. Jeg er ikke fan av å bryte lover, og hadde dette handlet om at jeg hadde kjørt for fort eller lignende, hadde det vært helt greit å betale bøtene. Her er det derimot snakk om å ha handlet i god tro, og at jeg (og heller ikke venninna mi)ikke har forstått eventuell skilting på italiensk. Jeg kan ikke huske å ha sett noe skilt før vi stoppet på parkeringsplassen. Der var det et tradisjonelt P-skilt, og påskriften zona, som jeg antar betyr at det var soneparkering, slik vi har mange steder i Norge. Vi dobbeltsjekket dette med noen hyggelige italienere, og de fortalte at man måtte ha en parkeringstillatelse for å stå parkert der. Da forlot vi dette stedet, for så å finne en annen plass å parkere.

    Så for å summere opp…er det noen som har latt være å hente de rekomanderte brevene? Hva skjedde evt da?

  21. bjorntbakken@hotmail.com

    Jeg fikk først ett brev i oppkrav som jeg hentet ut, og senere 5 nye som jeg IKKE hentet ut. Jeg lot være å betale det kravet jeg faktisk hentet ut, etter å ha hatt en lite tilfredsstillende mailkorrespondanse med EMO der de ikke dokumenterte det jeg ba dem om å dokumentere. Dette er nå 18 måneder siden, og jeg har ikke hørt mer. Jeg anbefaler derfor både å la være å hente ut brevene og å la være å betale kravene gitt at man mener at det ikke er rettmessige krav.

  22. Takk for raskt svar! Kravet er vel muligens rettmessig, men isåfall føler jeg at italienerne har lagt det opp slik at det nærmest skal være umulig å forstå før man havner inn på et slik område (og da er det jo for sent).

    Jeg har lest på en del engelske blogger og forum, og ser at det rådes veldig forskjellig. Noen sier man bør betale, andre ikke.

    Jeg stusser litt på reiseguiden jeg leste i før jeg dro til Italia. Der stod det en del om det å kjøre der, men disse sonene var ikke nevnt med et ord. Dette synes jeg er litt merkelig, gitt alle de som ser ut til å ha eller har hatt trøbbel med dette etter et kjappt Google-søk.

  23. Vi hadde en kjekk opplevelse ang. parkering i Martina Franca (Puglia).
    Vi kom kjørende i leiebil og lette etter parkeringsplass. Langs veien stod det en tauebil og fjernet feilparkerte biler under skiltet med “stopp forbudt”. Vi spurte om vi kunne parkere her og svaret var ja. Etter en tid når vi kom tilbake var alle biler, unntatt vår, fjernet. Det gjentar seg igjen og igjen, spør man og får tillatelse går alt bra. De setter pris på positive henvendelser. Det være seg parkeringsvakter, politi, alminnelige og ualminnelige mennesker.

  24. Hei . Jeg leste denne siden med interesse. Vi leide bil i ROMA ifjor sommer, og utpå vinteren fikk vi beskjed fra leiebilfirmaet om at vi måtte trekkes 3 x 50 EURO som en forhåndsbetaling for trafikkbøter. HELDIGVIS hadde vi betalt med American Express, og ikke med Visa eller MasterCard, så jeg fikk en faktura som jeg så nektet å betale (ringte AmEx Norge). Amex Norge sendte meg papirer som jeg da fylte ut hvor jeg i prinsippet sa at uten dokumentasjon betaler jeg ikke 5 flate øre, og så strøk Amex betalingen og ballen var tilbake hos utleiefirmaet. Jeg fikk et nytt brev der de forklarte at saken ligger hos Italienske trafikkmyndigheter. Etter noe tid får jeg 3 brev, fra EMO, med krav om 3 ganger EUR 99,88.- for tre forseelser. Det morsomme her er at 2 av de er med 2 minutters mellomrom, med latterlige forklaringer om at vi beveget oss på ulovling område (“…was driving in a limited traffic area without authorization…”). Det er det hele. De er veldig hjelpsomme med hvordan betalingen kan gjennomføres.

    Jeg har ikke tenkt å betale. Jeg mener de kan ikke hevde et krav på denne måten. Det finnes ikke bevis – ingen bilder, og ingen tok kontakt med oss. For alt jeg vet, kjører det “trafikkpoliti-mafia” rundt i byene og noterer numre på leiebiler og sender krav via leiebilfirmaene.

    Jeg anbefaler sterkt andre om å tenke seg om to ganger før de leier bil i Italia.

  25. Det var interessent å lese disse kommentarene om EMO. Jeg fikk også et rekommanderte brev som jeg kvitterte ut – og det var kanskje ikke så lurt, men det ga en interessent korrespondanse med EMO. Jeg leverte min leiebil (2009) i Firenze i Via Borgo Ognisanto, som angivelig var innen et zona limitato. Tidspunktet jeg fikk oppgitt for forbrytelsen var på et tidspunkt da jeg hadde satt meg på toget til Milano. Etter forklaringer fikk jeg trusler om dobling av boten, men har avsluttet korrespondansen og venter på neste utspill. Foreløpig har intet skjedd. Nyttig å vite at også andre har vært i kontakt med dem.

  26. Jeg var i Italia Mars 2011. Fikk så en rekkomandert sending nå i januar 2012 EMO. Viser til at jeg har kjørt i buss felt. 4 dager etter at jeg henter den ut får jeg 4 regninger til sendt fra EMO. Dette er et svindel foretak. Er nok et samarbeid med utro tjenere i leiebil firmaene. Ikke betal regningene. Italia er et råttent egg.

  27. Hei
    Når de får frem et krav til deg under ett år etter hendelsen, kan de i prinsippet har rett til det – men 4/ 5 regninger? Fra samme hendelse? Det virker i så fall en smule useriøst…
    Lykke til

  28. Er så “lettet” av å se flere som har opplevd det samme.
    Vi var i Alghero slutten av juli/ begynnelsen av august 2010. Ca i mars 2011 er det trukket 250,- 2 ganger fra min samboers konto. Det er 2 parkeringsbøter på samme dag, men med to forskjellige klokkeslett. I dag mottar vi også 2 brev fra EMO, der de krever inn til sammen 220 euro for å ha kjørt i “restricted area”. Det er altså 19 mnder siden vi var der.
    Er dette i det hele tatt lov? Min samboer har litt panikk siden det står i hans navn. Jeg har vært overbevist siden vi fikk parkeringsbøtene at dette er “svindel”
    Hva ville dere gjort? Setter stor pris på svar!!

  29. Jeg tror ikke det kommer noen repressalier. Kommer det rekommandert sending – ikke hent det! Ikke svar på henvendelsene. Jeg har fått dette rådet selv og har så langt fulgt det med hell. HIlsen Normanno Italico

  30. Jeg tror ikke det kommer noen represalier. Kommer det rekommandert sending – ikke hent den! Ikke svar på henvendelsene. Jeg har fått dette rådet selv og har så langt fulgt det med hell. HIlsen Normanno Italico

  31. Har dessverre hentet det første rekommanderte brevet i dag 🙁
    Helt utrolig at så mange skal få bøter! Dette er muffens…

  32. Her er en artikkel med gode råd, veldig seriøst og skikkelig. http://italychronicles.com/speeding-fines-in-italy/ Jeg har gjort nogenlunde som det står her. Jeg kommer aldri i verden til å betale, og har sendt denne teksten :

    Unproven traffic violations
    Case G154/DT7055, G154/DT6904, G154/DT7059

    I am referring to three seperate letters from Nivi Credit S.r.l. Div. EMO, covering three cases mentioned above accusing me of alleged traffic violations on July 14th 2010 at 11:32, 11:34 and 15:45, all titled ”violation of the highway code”.

    The letters all quote the grounds for accusing me of these violations in the following manner :

    ”… the violation was observed using an approved video control system. Therefore, pursuant to art. 196 and 201 of the same Code, the driver of the vehicle, as indicated by the competent authorities, must be considered guilty of the infraction until proven otherwise”.

    After analysing the letters and the referenced site http://www.emo.nivit.it,
    I found that no proof has been provided. There is ;

    • no proof that the car was on the alleged locations in the act of violating any existing traffic regulations
    • no proof of the traffic regulations on the three locations
    • no proof of what video control system was in use and who has maintained, calibrated and tested it

    The European Convention on Human Rights, Part I, article 6 states clearly in section 2 that

    ”Everyone charged with a criminal offence shall be presumed innocent until proved guilty according to law”

    No proof has been provided to me, so I cannot see that the European convention is being practiced in this matter.

    If I do not receive any proof of the alleged violations within 60 days, I will assume that such proof does not exist, and expect all accusations to be withdrawn and all associated penalties & charges to be cancelled – and all further actions to cease.

  33. Du trenger uansett ikke betale. EMO har ingen innkrevingsmulighet i Norge – på samme måte som parkeringsbøter fra Sverige. Hvis du har forferdelig dårlig samvittighet må du gjerne betale – men det er opp til deg. Du kan få problemer med å leie bil i Italia, men ved neste tur har du en god grunn til å la noen andre i reisefølget ta seg av det.

  34. Det er jo en annen ting. Kan man bli stoppet ved landing / passkontroll i Italia fordi man har utestående med myndighetene ?

  35. Takk for mye informativt!
    @ Torstein: Flott med ferdigskrevet brev. Vi tok en mer høflig tone og ba om dokumentasjon. Den besto av bildet øverst her. Etter spørsmål om bedre dokumentasjon, ble det stille.
    @ Torstein: Ingen grunn til å frykte reaksjoner i passkontrollen. Du har ikke gjort noen forbrytelse.
    @ Gunnhild/ Normanno: Henter man ikke en rekommandert sending, har man ikke fått den. Henter man den – og svarer – opptrer man ryddig, og jeg synes i hvert fall det er greit å slippe den usikkerheten jeg ellers føler. Bruk Torsteins brev og spe på litt om dokumentasjon og lovhjemmel.

    LITT OPPSUMMERING:
    – Finner du en bot på bilen i Italia, ta bilder!
    (Et sted vi fikk bot, hadde det stått et skilt, men det var lenge siden.)
    – Har du faktisk gjort noe galt, så betal boten. Helst straks, så er saken ute av verden.
    (Bøtene i Italia er ikke særlig høye. 4-500 kroner er ikke noe å skaffe seg bekymringer for.)
    – Betal billeia med AmEx; de trekker tydeligvis ikke noen krav automatisk, slik bla Visa gjør.
    (Erfaringer med Mastercard???) Når slike krav effektueres, står oftest kommunen bak. Når de ikke følger opp kravet, overtar tydeligvis Emo. (Tipper de kjøper kravet/ overtar det og lover feks kommunen provisjon(?))
    – Krav (fra feks Emo) som er over ett år gammelt når du får det, er foreldet etter italiensk lov.
    – Meg bekjent har Emo ol. ingen mulighet til å kreve inn penger i Norge. Hvis de kunne få inn noe via utleieselskapet eller kortutsteder (Visa el.), ville de gjort det heller enn å sende brev til hver enkelt av oss.
    – Og: Svarer du, bruk gjerne Torsteins brev, be om dokumentasjon og lovhjemmel, slik han gjør og “please keep all correspondance in English”.

    Noen erfaringer fra evt problemer med å få leie bil i Italia etter at man tidligere har latt være å betale bøter?

  36. Lars Petter

    I dag var det min tur til å få brev nr 2 i postkassa. Første gangen fikk jeg direkte av myndighetene tror jeg, mens denne gangen var det EMO av den reomanderte sorten.

    Jeg ble også tatt i Roma innenfor “zona trafico limitato” Jeg kjørte derimot egen bil. Så det jeg lurer på er egentlig om jeg vil kunne få problemer senere om jeg kjører i Italia med en annen (egen) bil, siden jeg ikke har noen planer om å betale boten?

  37. Har kommet hjem fra to fantastiske uker i Toscana. Leide bil fra Budget og har kjørt mye på de Toscanske veier. På Superstradaen var det montert fotobokser og jeg har en lei følelse av at jeg passerte en par av de i en for noe høy hastighet.Har noen erfaring med fotoboksene på Superstraden?Leibilen ble betalt med Mastercard.Er det vanlig at eventuelle bøter sendes fra leiefirmaret( med trekk på kortet), eller utstedes det fra det lokale politiet? Har lest at det er montert kamera ved inngangen til ” restricted areas”. Hvis en kjører inn i disse områdene,er det da en fare for at bilen er avfotografert? Er EMO også ansvarlig for å drive inn fartsbøter(fotobokser på Superstraden)?

  38. Hei
    På lørdag hentet jeg etter mye overveielse et rekommendert brev fra Nivi Credit. Det var bot for en angivelig trafikkforetelse fra september i fjor. Registreringsnummert stemmer med en bil jeg solgte i august 2011, men feil bilmerke. Selv har jeg aldri vært i Italia. Glad at jeg fant ut at jeg ikke er den eneste som er utsatt for dette. Jeg har allerede sendt en e-post til nivi.it med fakta og bedt om at de umiddelbart bekrefter at de frafaller kravet. Det spørs vel om det kommer………

  39. Nei, man kan ikke bli stoppet. Jeg var på Sardinia ifjor og fikk et brev fra EMO i Januar hvor det stod at jeg hadde kjørt inn i en gate det ikke var lov å kjøre inn, noe som ikke stemmer. Informasjonen om bilen stemte heller ikke helt, men jeg dro til Roma i Mars og da fikk jeg ingen problemer. Fikk faktisk to rekommanderte brev fra dem idag, men tror jeg ikke kommer til å hente dem.

  40. Heisan. Se mine 2 tidligere innlegg. Hans og dere andre ; idag fikk jeg pinadø et brev fra VISMA Collectors AS med krav om å betale 5306.- og 90 øre for trafikkforseelser som ikke kan bevises. De opererer på vegne av kunde “European Municipality Outsourcing” altså EMO mafian.

    Dette er uholdbart, norske factoring firmaer løper mafians ærend i Norge etter egne borgere uten noen form for bevis. Dette må det bli en slutt på.

  41. Hei , det er tydelig at det er mange som har opplevd det samme etter ferie i Italia, vi fikk også brev fra EMO med anklagelser om at vi hadde kjørt på kollektiv felt, litt over hundre Euro, vi sendte mail og ba om dokumentasjon på engelsk, det vi fikk var et bilde med usynelig bil men synelig skilt, bildet var tatt bakfra, dette i følge Italiensk lov.

    Det som er litt rart er at Leiebilselsksapet som er nevnt i kravet , STEMMER IKKE med det selskapet vi leide bil hos…. vi har ikke fått noe rekomandert enda, men tror at jeg velger å ikke hente om det skulle dukke opp noe.

    Jeg kommer til å ringe den Norske ambasaden for å prøve å få en avklaring fra dem.

    er det noen flere som har feil leiebil selskap registrert ?

    tormod

  42. Hei,
    Nå har jeg også fått 6 hyggelige brev fra EMO etter at jeg har kjørt bil i Roma. Startet med at leiebilselskapet trakk 42 euro 6 ganger fra kontoen min, jeg sperret derfor kortet mitt i frykt for at de skulle trekke mer. Nå 1,5 år etter at jeg kjørte ulovelig fikk jeg 6 rekommanderte brev i posten fra Municipial Police of Rome der det stod at jeg måtte betale 107.25 euro til EMO innen 6 dager.

    @Tormod – Stod et annet navn på leiebilselskapet enn det som jeg hadde leid av. Fant ut at selskapet som stod oppført på boten (sicily by car spa) eide selskapet jeg hadde leid av.
    @Torstein – Hva skjedde med saken fra visma?

  43. Torstein: hvordan utviklet saken din seg etter at Visma collectors sendte deg kravet? Jeg er i samme situasjon og fikk i dag et lite hyggelig krav derfra på 5800,-..

  44. Hei igjen alle sammen. Jeg ringte Visma tilbake den gangen og sa at kravet er omstridt og at jeg nekter å betale. Jeg sendte så Visma en kopi av det rekommanderte brevet (se min artikkel 3.februar 2012), og de svarte meg ganske raskt ;

    “…Jeg har sendt kopi av ditt rekommanderte brev … til Nivi i Italia og ber de følge opp oppfølgingen av din innsigelse. Saken berostilles til vi får svar fra Italia”.

    Dette var November 2012. Siden har jeg ikke hørt noen ting !

  45. …og foreldelsesfristen skal være 5 år, så jeg er vel ikke 100% trygg før til sommeren – da kravene stammer fra sommeren 2010. Jeg anbefaler alle å lese rådene som står i den linken jeg omtalte 3.februar 2012 lenger opp på denne siden.

  46. Bjørn Langen

    Hei masse morro å lese her,jeg var i italia i 2011 og klarte det kunstykket å få 3 bøter på 5 min.undersøkte litt og fant ut at jeg hadde kjørt i den indre kjernen av Lucca for å komme til et hotel vi skulle overnatte på,det som det viser seg er at det står kun innkjøring for fastboende på italiensk,så da er det ikke enkelt å være turist,har ikke hørt noe på 2 år fra emo, men for noen dager siden fikk jeg innkassobrev fra visma,er det noen som har noen erfaringer,tips,råd og dele med meg hadde det vært hyggelig.Bjørn

  47. Referer til innleggene fra Torstein og Bjørn Langen.
    Jeg har også nettopp mottatt et inkassokrav fra Visma Collectors. Det dreier seg angivelig om en bot fra EMO-mafiaen(!) i Italia for å ha kjørt i en bussfil i Roma sentrum. Og det på et tidspunkt da bilen stod parkert i et privat parkeringsanlegg på et helt annet sted i byen. Bildebeviset fra EMO viste kun et stup mørkt omriss av bilskiltet på leiebilen.

    Jeg ringte Visma for å forklare at italienske EMO har et temmelig frynsete rykte og dette luktet svindel. Da fikk jeg til svar at deres italienske partner var en meget seriøs aktør som de samarbeidet mye med og at boten var berettiget. Ja visst ja!
    Da jeg bemerket at Visma faktisk fungerer som svindlernes forlengede arm, da la de på røret…

    Problemet er nå: Jeg kan ikke bevise at leiebilen stod parkert fordi jeg ikke har parkeringsbilletten (egentlig er det tragisk at jeg skal pålegges bevisbyrden i denne saken uansett).
    Visma virket svært steile i saken og det kan hende de kjører på med flere inkassokrav, men hvor langt kan de gå? Har snakket med noen jurister, men de er litt usikre. De antok at Visma muligens ikke kan sende krav av denne typen videre til innkreving hos Namsmannen eller til Forliksrådet, slik at kravet egentlig vil dø ut. Er det noen som har erfaring med dette…?

  48. Dette er krav som EMO kjøper for en billig penge av det italienske Politiet. Visma brukes til og inndrive kravene. Skriv følgende til Visma

    Kravet bestrides i sin helhet. Jeg vedkjenner meg ikke kravet og ber om at kravet returneres til utesteder. kravet er ikke en inkassosak og intil en rettskraftig dom foreligger må saken legges i bero. Dersom Visma ønsker og forfølge dette kravet må det gjøres i rettssystemet. Dersom visma fortsetter og inndrive dette som en inkassosak vil dette bli klaget inn til inkassoklagenemda og finanstilsynet som brudd på god inkassoskikk.

    Italia har ingen muligheter til og forfølge dette kravet i Norge. Vær obs på at dersom du har kjørt Egen registrert norsk bil kan dette skape problemer om du kjører den tilbake til Italia. Med leiebil er saken ferdig.

    Dette er big business

  49. Hei, Jeg har møtt på den samme utfordringen som flere av dere der ute.
    Date of infraction: 18.06.2011 (Circulated in the limited traffic area in spite of the prohibition signals at each entrance of the area).
    18.07.2012 Kommer første bot fra EMO, sendt til en adresse jeg ikke bor på lengre, med meldning om at “It was not possible to contest the following violation immediately inasmuch as the violation was observed using an approved video control
    system.
    Therefore, pursuant to art. 196 and 201 of the same Code, the driver of the vehicle, as indicated by the competent authorities, must be
    considered guilty of the infraction until proven otherwise.”

    Jeg leste kommentarer her og tenkte at denne boten legger jeg ikke mye energi i.
    Nå litt over 3 år senere kommer Visma med et inkassovarsel på 2000 Kr.
    Jeg bestrider kravet da jeg verken har motatt dette på riktig adresse, og nevner også at det at gått over 1 år fra første varsel om boten som er sendt feil, og dette strider med italiensk lov. Kravet er nå over 3 år gammelt før Visma kommer på banen.

    Den hyggelige mannen i Visma svarer at de tok tid fra videokamera tok bilde til de fant hvem som leide bilen og at de derfor er innenfor kravet. De sier også at de kun videreformidler kravet fra EMO.
    De er nå villig til å redusere kravet til opprinnelig bot på 112,75 Euro, da jeg ikke har mottatt rekommandert sendring, og venter på mitt motsvar.

    Jeg er ikke helt sikker på veien videre her, har jeg noen mulighet til å avvise også dette kravet? Hva bør jeg bruke som begrunnelse?

    Motivasjonen for å ikke betale for dette er ihvertfall stor
    Mvh
    Tidligere Italia entusiast

  50. Hei,her er svaret jeg fikk fra visma:

    Vi kan ikke sende saken via det norske rettssystemet for å få dom for kravet da det må gjøres fra Italia.

    Vi vil nå informere vår kunde om at du bestrider kravet, så er det opp til dem mht. evt. videre saksgang!

    Saken er nå avsluttet ved vårt kontor!

  51. jeg har opplevd akkurat det samme som du beskriver her (feilkjøring i Firenze i fjor sommer, og bot i posten fra EMO et drøyt år etterpå), og vi var dumme nok til å betale den første “boten” – likevel har vi nå fått en purring med påslag, og med fem dagers betalingsfrist, ellers vil de doble beløpet! Føler meg kjempedum som betalte i det hele tatt, og etter å ha lest alt du har skrevet, tenker jeg at det greieste er å bare kaste bot nummer to og glemme hele greia…

    VELDIG sure penger, må jeg si.

  52. Har nettopp fått samme trafikkbotkrav FRA emo med Akkurat samme tekst Magnus beskriver FRA Roma 2011 i juli med bilde av leiebilen bak med skiltnummer tydelig men ut en definerbar bakgrunn kan være tatt hvor som helst så står det med undertegnet trude k. Olsen : i og med at du ikke er varslet om dette tidligere og da ikke Er gitt anledningen til å betale. topprinneligbeløp reduserer jeg boten til eur 101,93 og forklarer politiet i Roma att du ikke er blitt varslet tidligere.

  53. Ser at vi er i godt selskap! Min mor mottok for noen uker siden et rekommandert brev med en bot på 250 euro fra politiet i Firenze, med henvisning videre til EMO for betaling. Problemet er bare at hverken min mor eller hennes bil (norsk bil/norske skilter) noengang har vært i Firenze eller Italia for den saks skyld. Har etterspurt dokumentasjon fra både politiet i Firenze og EMO og ser utifra denne bloggen at det kan bli en spennende sak!

  54. Min historie: Parkerte leiebil i gamlebyen i Lucca og betalte for parkeringen i avgiftsautomaten. I ettertid kan det tenkes at jeg måtte ha en bestemt tillatelse for å kjøre inn i gamlebyen, men turister kan jo oftest ikke italiensk….. Først kom det et brev om at leibilfirmaet hadde trukket ca 70-80 Euro fra min konto. Ok pga denne parkeringen/kjøringen i Lucca. Så kom det ytterligere krav på høsten (ca 14 mnd etter turen i Toscana hadde funnet sted). Det skulle betales inn på et kontonummer. Jeg betalte ikke da brevet var på italiensk (usikker på innhold og seriøsitet) og fordi jeg allerede hadde blitt trukket for penger fra utleiefirmaet. Så har det kommet flere krav uten at jeg har gitt noe svar. Det siste kravet kom fra VISMA som sier at de krever inn dette på vegne av det lokale kommunale politiet i Lucca. Jeg har skrevet brev til Visma og at kravet er blitt sendt ut for sent (maks 12 mnd etter loven) og at jeg allerede har betalt på den første henvendelsen. Det jeg lurer litt på er om det jeg betalte først var en parkeringsbot og at det andre kravet kanskje var for å kjøre ulovlig inn i en sone. Uansett er kravene som er sendt meg, etter den gangen jeg ble trukket av leiebilselskapet, sendt såpass sent at jeg nekter å betale. Vurderer å anmelde motparten viss det kom kommer flere krav.

  55. Hei alle – ser at vi er flere i samme båt her. Fikk inkassovarsel fra Visma Collectors i går der jeg bes om å betale bot pålydende 2119 NOK for en eller annen trafikkforseelse i Parma med leiebil fra Avis.

    Jeg svarte på epost at det er italienske myndigheter som bærer bevisbyrden, og har således bedt om dokumentasjon (bildebevis) på denne forseelsen. Dette fikk jeg tidligere i dag. Det er to bilder som viser bilen bakfra på en vei. That’s it. Dette beviser med andre ord ingenting, annet enn at bilen befant seg på en vei det aktuelle tidspunktet.

    Saken er den at vi var i Parma i juni 2013(!), altså snart to år siden. Jeg fikk et brev fra Italia i april 2014, altså innenfor italienernes egne frister på ett år, men valgte å ignorere dette da jeg anså risikoen for tvangsinndrivelse som rimelig lav. Mener å huske at botens opprinnelige størrelse lå på omtrent 110 Euro. Det skal også nevnes at jeg på dette tidspunktet allerede hadde blitt trukket 40 Euro av leiebilfirmaet (Avis) for manglende parkeringsbillett, noe som også bare er tull ettersom vi sto parkert i et parkeringshus der vi måtte trekke lapp for å i det hele tatt komme ut. Denne delen ga jeg blaffen i, ettersom det antakelig ville tatt mye tid og ressurser på å få tilbake disse kronene.

    Jeg fikk etter det første brevet fra EMO et rekommandert brev som jeg valgte å ikke hente på postkontoret, så EMO har i grunn ingen dokumentasjon på at jeg noen gang har fått noe brev fra dem. I svaret fra Visma har de også lagt ved kopi av det rekommanderte brevet som er merket med “retur til avsender”, samt en hel masse andre greier som jeg ikke gidder å ta stilling til. Det meste på italiensk, for øvrig.

    Jeg har sendt Visma to eposter, og legger ved hele korrespondansen her:
    ————————–
    “Hei,

    Viser til brev mottatt i posten i dag 4/5-14 fra dere på vegne av Comune de Parma Polizia Municipale.

    Jeg har ikke tidligere mottatt brev eller annen informasjon om at jeg skylder penger til italienske lokalmyndigheter. Jeg vet følgelig ikke hvorfor jeg er avkrevd kr. 2119,- av Parma kommune, og det er nærliggende å tro at dette er svindel.

    Hvis jeg tolker innholdet i brevet fra dere riktig, dreier dette seg om en eller annen trafikkovertredelse? I så fall hva? Jeg regner i tilfelle med at det finnes bildebevis eller tilsvarende som kan dokumentere at jeg har brutt en eller annen trafikkregel der nede. Det er uansett slik at det er de italienske myndighetene som bærer bevisbyrden. Jeg har vært i Parma kun en gang, så jeg antar dette skriver seg tilbake til juni 2013. Det er i tilfelle ganske utrolig at jeg skal få dette to(!) år etter at jeg var der.

    Dette fremstår for meg som ganske absurd – og jeg kan ikke begripe at det er noe hold i påstandene som dere videreformidler gjennom inkassovarselet. Uansett: Etter inkassolovens § 17, annet ledd, er kravet med dette omstridt. Jeg kan derfor ikke belastes for eventuelle inkassoomkostninger, og at det vil stride mot god inkassoskikk å forsøke å drive inn kravet gjennom inkasso, jf. inkassoloven § 8.

    Jeg ber om at videre inkassopågang stoppes, og at jeg får en bekreftelse på at eposten er mottatt, samt en mer utfyllende tilbakemelding på innsigelsene mine senest innen 14 dager fra dags dato. Hvis saken ikke avsluttes, vil jeg oversende den til Forliksrådet for videre behandling.”
    ———————————————–

    Svar fra Visma:

    “Hei,

    Viser til ovennevnte sak og sender dokumentasjon for trafikkbot fra 2013 i Italia.

    I Italia er det politiet som håndterer alle trafikkforseelser. De har kameraovervåkning/fotobokser som tar bilde.

    Bildene sendes til utleiefirma som igjen sender informasjon om leietager på tidspunktet for trafikkforseelsen.

    Det er 5 års foreldelse før evt. rettslig pågang i Italia!

    Notat fra politiet er:

    ENTERED THE LIMITED TRAFFIC AREA WITHOUT AUTHORIZATION. Licence plate EG779TA

    https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reise-i-europa/boter-og-miljosoner-i-italia/
    ________________________________________

    Monica ———-
    Saksbehandler
    Visma Collectors AS
    Karenslyst Allè 56, 0277 Oslo

    ——————————————————————————
    Deretter mitt tilsvar:

    “Hei igjen,

    Disse bildene beviser ingen ting, utover at leiebilen befinner seg på en vei på et gitt tidspunkt da jeg tilfeldigvis leide den. Videre – det aktuelle klokkeslettet som er oppgitt kan ikke være riktig, all den tid vi satt og spiste og var i minibank på det aktuelle tidspunktet. Dette husker jeg svært godt (vi har bilder fra denne dagen med tidsstempel som kan bevise dette) ettersom jeg også måtte ringe banken for å åpne opp for minibankuttak utenfor Skandinavia da vi var i Parma.

    Dette spiller uansett ingen rolle ettersom jeg bestrider kravet i sin helhet og ber om at det returneres til EMO. Dersom Visma fortsatt ønsker å forfølge kravet, må dette gjøres via rettssystemet. Hvis dere likevel fortsatt kjører dette som en inkassosak, vil dette bli innklaget overfor Inkassoklagenemnda og Finanstilsynet som brudd på god inkassoskikk.”
    —————————–

    Og til slutt; Vismas siste svar:

    “Hei,

    Da er saken avsluttet ved vårt kontor og tilbakeført Italia for evt. videre saksgang derfra!

    https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reise-i-europa/boter-og-miljosoner-i-italia/

    Monica ———
    Saksbehandler
    Visma Collectors AS
    Karenslyst Allè 56, 0277 Oslo

    ——————————————————-

    Legg merke til at Visma viser til NAF sine sider, der det blir oppfordret til å betale bøter man måtte få i Italia (selv om italienerne ikke har noen reell mulighet til å drive inn pengene rettslig på tvers av landegrensene).

    Spørsmålet nå er hvor lang tid det går før jeg får et nytt brev fra Italia… Tipper det ramler ett eller annet ned i postkassa mi like før foreldelsesfristen på fem år går ut. Kanskje noe sånt som invitasjon til et rettslokale i Parma, kanskje?

  56. Anonym turist

    Takker gud for internett (les; erfaringsutvekslingen her) – etter 2-3 år og en bunke med uforståelige brev er nå (svindel)saken (jeg antok døde av seg selv) hos Visma Collectors – med et usannsynlig høyt krav (EUR 1000+).

    Bedt om bevis for bruddet og gjort oppmerksom på at kravet ikke tas til følge inntil dette er gjort. Avventer svar.

    Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men er uansett takknemlig for delingen gjort av dere i samme båt 🙂

    1. Til anonym turist: Du får gjøre som jeg gjorde. Bare avvis hele greia – det er lite Visma kan gjøre med det 🙂

  57. Il Giocatore

    Ciao a tutti,

    har hatt samme regla gående med EMO noen ganger jeg også. Har fått tilsendt sketchy bildebevis som egentlig bare er kullsvarte bortsett fra bilskiltet på leiebilen jeg har hatt.
    Har ignorert dem fullstendig – droppet å hente rekommenderte brev, men endte i fjor høst opp med inkassokrav fra våre venner i Visma.
    De var imidlertid svært imøtekommende på min klage, og fikk også svar på at saken er sendt tilbake til Italia. Har ikke hørt noe siden da…
    MEN: Noen som har vært gjennom dette som har hatt problemer med å få leid bil igjen i Italia? Skal ned om noen dager og MÅ ha leiebil.
    Kom for øvrig på at jeg har en ubetalt parkeringsbot fra Sardinia i fjor sommer også….

  58. Hei
    Takk for at du deler erfaringene – og hyggelig å vite at Visma har vært lydhøre.
    Du bør ikke få problemer med å leie bil på nytt. KANSKJE hvis du insisterer på å leie fra samme selskap, men ikke ellers. Vi har også fått et par bøter på leiebiler, men aldri hatt slike problemer. Det hadde riktig nok gått litt lengre tid for vår del, men det er neppe fritt frem for utleieselskapene å lagre alle typer opplysninger over særlig lang tid. Italienske myndigheter er omtrent like strenge som Datatilsynet i Norge. Ellers – for å være helt på den sikre siden, kan du/ dere jo leie bil i konas navn.
    God tur!

  59. Jeg har selv mottat 2 brev med samme som dere, der de krever 117,97€ for 28./7-14 og enda en for 29/07-14.Jeg har lest mye nedover tråden og ser jeg er langt fra den første. Jeg skal også ha kjørt på ett forbudt område, selv om vi bare kjørte på hovedveiene.. Veldig rart.. Brevene kom Rekomandert og jeg logget meg inn for å se bildet. Mørkt og veldig svart, man ser bare skiltet bak… Jeg betaler ikke den boten. Vi reagerte ikke på at det var forbudt å kjøre noen steder der vi var, og isåfal så må det ha stått på italiensk… Det holdt for meg å betale 476 kr +++ for å kjøre x-anntal km på motorveien og betale for strekningen vi kjørte fra 1 bomstasjon til neste… Der nede koster det penger å kjøre på veiene :-/
    Lykke til alle sammen, så håper jeg det går like bra med meg ..

  60. ItaliaTurist

    Hei,

    Jeg har i dag mottatt en hentelapp om en rekommandert sending fra Italia. Det står bare “39 dated 06/07/16 – Vehicle Plated XXXXXX”.

    Har egentlig ikke noe annet av informasjon å gå på, sporingsnr på posten sine sider viser at det er sendt fra “MILANO P. BORROMEO C.S.I., Italia”, noe jeg antar er et logistikkbyrå fra Italia.

    Etter å ha hatt leiebil på Sardinia og Toscana området, så frykter jeg at det er en parkeringsbot / fartsbot. Dere som har fått bot fra dette EMO selskapet, stod det også EMO navnet på “hentelappen” dere fikk fra Posten?

    Takk for svar.

    1. Hei
      Beklager sent svar – har vært på farten.
      Ja, det sto Emo på lappene vi har fått. Det er riktig nok ganske lenge siden, men likevel. (Men – du har kjørt i Toscana og på Sardinia; litt pussig med et brev fra Milano?)
      Det er ikke slika t du MÅ hente forsendelsen. Så vidt jeg vet har trafikkmyndighetene i Italia fortsatt ingen mulighet til å inndrive slike krav. Emos samarbeid med et norsk inkassobyrå (husker ikke sikkert hvilket) er også stoppet opp fordi de forsto at mange av kravene Emo kom med var utdatert og dermed ulovlige..
      Vet ikke om dette hjelper stort, men – lykke til.
      Kjetil / Dolcevita.no

      1. Hei. Er samarbeidet med Visma avsluttet?
        Jeg synes dette er skikkelig ekkelt! Får nesten klump i magen av bøter fra Italia to år etter ferieturen vår. Ikke får vi sett noe bilde når vi logger inn hos Nivi Credit heller. Må man forvente å betale bøter i fem år etter et Italiabesøk???

        1. Hei
          Pust ut, slapp av, kast bota.
          Hvis du leser innlegget, får du forhåpentlig svar på hvordan dette faktisk fungerer – også at krav er foreldet idet det har rundet 13 måneder.
          Så vidt jeg husker er også samarbeidet med Vista for lengst foreldet. For du har vel ikke fått noe krav fra dem, bare fra Emo eller Nivi?
          Kjetil @ Dolcevita.no

          1. Hei! Til orientering så er ikke samarbeidet med visma avsluttet. Vi mottok inkassovarsel fra visma i dag 01.04.20. Det er sendt på vegne av EMO som jeg ser flere her inne skriver om.

          2. Takk for info
            En teknisk feil førte dessverre til at kommentaren ikke har vært synlig før nå.
            Det viktige for dere er hvor lang tid det er siden dere skal ha gjort overtredelsen. Er det over 13 måneder, er kravet foreldet.
            Uansett: Be om grundig dokumentasjon – og vurder hvorvidt Visma kan vinne frem med sin sak. Bonus: Arbeidet gjør også innkrevingen mindre lønnsom for dem.
            Lykke til
            Kjetil @ Dolcevita.no

  61. Har også gått runden med dette nå. Dette gjelder en forseelse med leiebil tilbake i 2014. Begynnte å få brev fra Italia i fjor, først ett rett i poskassa, siden en rekke rekomanderte brev som jeg ikke hentet ut etter å ha sjekket litt rundt på nettet.
    For ca 2 uker siden kom det ett krav fra Visma med ett krav som jeg bestridet etter å ha lest innleggene her. Visma prøvde seg igjen med å sende dokumentene i saken, bla annet det vanlige søppelsekksorte bildet med kun skiltet synlig.

    Jeg valgte da å klippe ut svaret nevnt lenger oppe i denne tråden og sende:
    “Hei,
    Kravet bestrides i sin helhet. Jeg vedkjenner meg fortsatt ikke kravet og ber om at kravet returneres til utesteder. kravet er ikke en inkassosak og intil en rettskraftig dom foreligger må saken legges i bero. Dersom Visma ønsker og forfølge dette kravet må det gjøres i rettssystemet. Dersom visma fortsetter og inndrive dette som en inkassosak vil dette bli klaget inn til inkassoklagenemda og finanstilsynet som brudd på god inkassoskikk.”

    Svaret jeg fikk fra Visma ble da som følger:

    “Hei,
    Der er ingen hjemmel for å tvangsinndrive Italienske bøter i Norge – men det foreligger ingen begrensning i adgang til å drive utenrettslig inkasso på et legitimt krav.
    Dette er et utenomrettslig krav .
    Dersom der er tvist, vil den eventuelle rettslige oppfølging bli håndtert av italienske myndigheter i Italia.
    Du vil motta innkalling til rettsmøte fra dem.
    Sak avsluttes hos oss og overlatt til Italienske myndigheter.”

    Så nå får jeg vel bare sitte her i spenning på innkallelse til rettsmøte i Italia 🙂

    1. Interessant 🙂
      Med mindre Italia har endret lovene sine kraftig, er fortsatt foreldelsestiden for en trafikkforseelse 13 måneder. Du må altså ha MOTTATT en bot eller krav fra dem innen 13 måneder fra forseelsen i 2014.
      Hyggelig at du kunne finne hjelp her.
      Hold oss oppdatert!
      Kjetil

  62. Hei.
    Ser at dette er en tråd som har gått lenge 🙂
    Fikk i dag et brev fra EMO om at jeg ikke hadde betalt en bot fra juli 2013. Vokst fra 191 til 363 Euro. I forhold til siste kommentar. Er det riktig at de er foreldet etter 13 måneder eller 5 år? skjønner jo av kommentarene at det bare er å sende et hyggelig svar om dokumentasjon og så se hva som skjer ? 🙂

    1. Hei
      Polizia Municipale i Rossignano Marittimo (lite sted nær der vi bodde på den tid) fortalte meg at slike krav er foreldet etter 13 måneder, og en rekke svar fra italienske forbrukeradvokater og liknende bekrefter dette. Det er noen små variasjoner i svarene, men med mindre loven er endret de siden 2015, er fasiten 13 måneder.
      Slik jeg forstår dette, trenger du heller ikke sende noe (hyggelig) svar.

  63. Hei!
    Jeg var i oktober 2015 i Verona, og hadde leiebil. Fikk i slutten av januar 2017 et brev “forelegg” fra politiet med en bot på 106,41 €, og hvor de viste til et brev som skal være sendt meg i september 2016 som jeg ikke kan se å ha mottatt. Den 3.2.2017 fikk jeg en rekommandert sending som jeg hentet, hvor kravet var steget til 138,31€.
    Jeg har vært i kontakt med politiet i Verona, og har fått oversendt det “vanlige” bilde, reg.nr tatt bakfra, uten noen bekreftelse på hvor bildet er tatt. Jeg nevnte også det med foreldelsestiden på 13 mnd, og fikk tilbake svar at det var ikke fra dato for overtredelsen, men fra den datoen de fikk opplysninger om hvem som hadde leid bilen, noe de ikke har oppgitt i “forelegget”.
    Hva er riktig, er det fra overtredelses datoen, eller fra når de finner frem til leiere??

  64. Hei
    Gratulerer med en ny variant… :o)
    Som nevnt her tidligere har jeg diskutert problemet grundig med politiet, som bekreftet 13-månedersregelen, akkurat som flere italienske advokater og jurister i diverse fora på nettet.
    Jeg spurte ikke politiet så spesifikt, men det ville være ganske originalt om tidsberegningen går fra datoen de finner ut hvem synderen er. Jeg er temmelig sikker på at hun jeg snakket med ville sagt det.
    Et snev av usikkerhet: Foreldesesfrister beregnes på ulike måter også i Norge: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18/KAPITTEL_1#§2
    Uansett har ikke Italia, så vidt jeg vet, noen måte å effektuere et slikt krav overfor folk i Norge.
    (Har du betalt billeien med et vanlig debetkort som Visa, kan den bli belastet der. Det kan du forhindre ved å bruke f.eks. Mastercard.)
    Kjetil – Dolcevita.no

  65. Takk for raskt svar. Da tar jeg det helt med ro når det gjelder den videre inndrivelsen. Til opplysning så ble leiebilen betalt med et kredittkort som til min fordel har blitt slettet, så jeg tror ikke de (utleie firmaet) har noen mulighet til å komme med noen krav.?

  66. Var på ferie på Sardinia for to år siden og opplevde at fartsgrensene var usedvanlig lave, både i forhold til veistandard og den lokale trafikkflyten forøvrig. Så vidt jeg husker var det fartsgrenser på 50 på veier tilsvarende middels norske motorveier. Vi kjørte absolutt forsiktig, vil jeg si, men ble likevel knipset i fotoboks. Fikk krav noen måneder senere, og leiebilfirmaet tok seg klekkelig betalt for å formidle navn og adresse. Etter mye om og men betalte vi over 3000 NOK. Jeg vil karakterisere dette som organisert kriminalitet; en kalkulert beregning fra lokale myndigheter om at denne virksomheten ikke skremmer for mange turister vekk fra øya. Dette til skrekk og advarsel…

    1. Takk for advarselen.
      Tror moralen fortsatt er å betale leiebil med Mastercard (eller muligens Eurocard), som gjør det mulig å stanse slike trekk (i motsetning til Visa)
      Kjetil – Dolcevita.no

  67. Dag Tjemsland

    Hadde stor nytte av å lese denne siden da jeg fikk en rekommandert sending med påskriften “highway code offence”. Derfor bidrar jeg med min historie og mitt synspunkt. Vi kjørte egen bil og bodde tett på sentrum i både Firenze og Lucca i fjor sommer. Men det viste seg at min forseelse var fra Pisa. Jeg fikk brev direkte fra Pisa kommune, ikke EMO. Tidspunkt og sted stemte, men uten henvisning til bildedokumentasjon. Det trenger jeg heller ikke. Jeg skjønte i det jeg kom inn i en sone jeg ikke skulle vært i, at det var en tabbe, tett på det skjeve tårn. Det er fort gjort når man følger mer med på GPSen enn skilt på italiensk.

    Bortsett fra at det ubehagelige i all denne videoovervåkningen tar jeg sterk avstand fra kritikken til enkelte av innleggene over. Når du besøker et fremmed sted er det ditt ansvar å følge stedets regler. Det samme forventer vi av besøkende i Norge. Det er imponerende at lokalt politi eller trafikkmyndighet tar seg bryet med å oppspore utlendinger som har brutt lokale trafikkforseelser. Dette har ingenting med svindel eller mafia å gjøre. Tvertom vitner det om en sivilisert og ryddig samfunnsorden. Jeg betaler med glede den lille boten (ca 100 euro), som jeg også får rabatt på ved å betale innen 5 dager. Og har lært at jeg må se ekstra godt etter skilt med “zona a traffice limitatio” neste gang jeg kjører i fantastiske Italia, som det heldigvis bare er noen uker til.

    1. Godt poeng! Og man bør absolutt betale for seg når man har tabbet seg ut.
      Hovedpoenget vårt har vært at også politiet, kommunen og spesielt Emo også må forholde seg til italienske regler og ikke komme med krav på allerede foreldede bøter – bøter “fra antikken” (eller over 13 måneder, som regelen er). Om de er kjappere med å komme med krav, er det ryddig og fint – selv om det betyr at man ikke slipper unna. (Selv om jeg fortsatt synes de burde dokumentere kravet.)
      Takk for innspillet
      Kjetil / Dolcevita.no

  68. Da er det vår tur:
    – Sardinia
    – leiebil
    – miljøsone
    – 2 bøter kommer etter 7 mnd
    – ikke betalt
    – veldig kort frist på første bot som kommer midt i fellesferien
    – rekommandert sending
    – Visma
    – inkasso
    – utrolig dårlig bilde (ingen bevis…..)
    – bot med gebyr steget til 4700 kr.

    Jeg er enig i at man skal forholde seg til landets trafikkregler og at vi har et ansvar, men jeg reagerer på useriøsiteten rundt frister, bevis, dårlig skilting og en bot som øker med 100% om man ikke betaler før en svært kort frist.

    Jeg leser om mange som har sendt kravet i retur til Visma og viser til dårlig inkassoskikk, men jeg lurer på om noen har fått brev fra italienske myndigheter om å møte til et rettsmøte. Ingen har skrevet om at dette virkelig har skjedd.

  69. Min vri på antikken.
    Tilbake i Nov 2014, var jeg uheldig å kjøre inn på autopass på motorveien (Jobb, skulle følge etter en Italiener fra en bedrift til en annen). Etter 2 fattige km, så er det ut igjen, bare et problem. herremannen bak skranken forlangte 73 Euro. Noe jeg ikke hadde på meg heller…..da fikk jeg med meg en slipp, som etter sigende kunne betales ved henvendelse til et eller annet kontor, et eller annet sted. Sikkert fint det hvis man har en uke til overs. Ingenting på slippen som kunne betales remote, eller gjøre opp for seg på en høvelig enkel måte. Jeg gjør normalt opp for meg, og har mine erfaringer med normale fartsbøter ol. fra Italia, Frankrike, Nederland osv

    Kort fortalt, ukene gikk og det hele ble glemt inntil det hadde gått et år. Da kom det brev fra Nivi Credit med forlangende (Jeg hadde blitt trukket 25 Euro fra leiebil byrået i forkant for utgivelse av personal data). Dette brevet gikk også i rett i papirdunken, sammen med det neste fra Nivi ett år etter det. Ingen av brevene er sendt rekommendert utfra husken
    Men her om dagen kom det et nytt artig brev, denne gangen fra “Law Office” hvorav de krever 151 Euro på vegne av klienten Nivi. Brevet har ingen logoer eller annet samt hotmail adresse på adressen dette “law office” holder til. Etter litt googling og re-lesing av brevet, så blir det klarere og klarere at Nivi driver med både innkrevning og advokat tjenester (antakelig naturlig i den bransjen). Rent bortsett fra at brevet ser ut som det kunne være laget av en middels Nigeriansk svindler, så virker det til at hele poenget er at det gis inntrykk av et frittstående advokatbyrå er satt på saken, og ikke interne Nivi haier. Nettsidene til Nivi følger forøvrig lesten til EMO.

    Mitt klare inntrykk etter litt googling av Nivi Credit, at de er en slags Italiensk versjon av Statens Innkrevningsentral, bare med en vesentlig forskjell, de er private. Men slik virker det altså som er det “normale” i Italia. Fylker/kommuner osv har satt ut myndigheten til et privat firma

    Det ligger i slutten av brevet en klar advarsel, hvis ikke det betales vil de forfølge det juridisk på vegne av klienten. Dette er i ferd med å bli en hobby, så får jeg se når det neste gang dukker opp noe. Jeg savner i brevene mottatt hva som ligger bak truslene……hva skjer ? Og er foreldelsesfristen 13 mnd eller 5 år ?

    Sender Nivi saken til myndighetene for rettslig forfølgelse ? Kaller Nivi inn til sivilrettslig forfølgelse ?

    Er det noen som har fått noe videre når VISMA har svasluttet sine saker og returnert italia, eller er dte noen som virkelig har fått innkalling rettslige skritt ?

  70. Jeg var i Italia juli 2015 med leiebil. Fikk bot i posten ganske nøyaktig etter et år, for en limitert-sone overtredelse i Lucca på litt over 100 Euro. Jeg hadde overhodet ikke sett noe skilt, men vet at jeg rotet meg inn i bykjernen på små enveiskjørte gater og strevde med å finne veien ut igjen. Da jeg logget meg inn på web-siden til EMO så jeg et meget dårlig svart-hvitt bilde av nummerskiltet på leiebilen. Uten dato/klokkeslett og uten bevis på hvor det var tatt. Jeg betalte likevel boten prompte.
    Ca en måned senere dumpet det inn 3 bøter til. Denne gang fra Lerici sør for La Specia. Alle tre var fra samme kveld med ca 10 minutters mellomrom. Jeg vet jeg var i Lerici den kvelden, men måtte inn på Google Streetview for å finne et dårlig plassert skilt på italiensk om at det var forbudt for turister. Tydeligvis stod kameraene tett her.
    Da begynte jeg å mistenke ugler i mosen, tre kamera på en strekning på 100 meter? Er dette en innbringende bi-inntekt fra turistene i Italia? Jeg fant ut på andre web-sider at EMO kjøper opp uinnkrevde bøter, tredobler beløpet og tjener gode penger på at ca halvparten av turistene betaler.
    Jeg ignorerte de tre brevene, det gikk ca tre måneder og så fikk jeg tre rekommanderte brev. Jeg har også lest at foreldelsesfristen gjelder til du får en offisiell=rekommandert henvendelse. I mitt tilfelle hadde det da gått 15 måneder. Jeg hentet ikke brevene. Ca et halv år senere fikk jeg ny melding om rekommanderte brev som jeg heller ikke hentet. Deretter har det vært stille…

  71. richard fjordholm

    hei,
    jeg var i italia august 2019. dukket opp rekomandert brev ca 6-7 mnd etter hjemkomst på italiensk om 3 bøter i Pisa området. jeg skjønnte ikke så mye av hva som stod der da dette var på italiensk. nå 1 uke siden dukket det opp 3 krav på dette via norsk inkassobyrå. har de hjemmel for å gjøre dette?

    1. Hei – dette bare fortsetter, skjønner jeg.
      Søk oppe i siden etter Visma, så ser du hvordan andre har håndtert slike krav.
      En viktig betingelse – i Italia – for at et krav skal være gyldig, er at mottakeren har fått det i hende innen 13 måneder fra synden skal ha skjedd.
      Uansett må du be om solid dokumentasjon – på et forståelig språk. Og gjerne gjøre som de andre som har fått Visma etter seg.
      Er det fortsatt de som tar slike inndrivinger i Norge?
      Kjetil / Dolcevita.no

  72. Hei.
    I dag fikk jeg inkassovarsel fra Collectia. De ønsker å innkreve et beløp på kr 2750.- for Italienske myndigheter. Kreditors navn er Nivi S.p.A. Det gjelder tydeligvis en trafikkforbrytelse da jeg var i Italia i 2019, usikker på hvilken, har ikke fått sett boten. Fakturaen er produsert ca et år etter altså i 2020, og jeg er fakturert for forsinkelsesrenter frem til i dag.

    Jeg husker dog at jeg i 2019 betalte en faktura på kr 500 for at jeg hadde kjørt inn en plass jeg ikke skulle. Denne fikk jeg ca 1-2 mnd etter hjemreisen.

    Snakka med Collectia på telefon. Spurte dem rett ut; Hva skjer om jeg ikke betaler? – Da går det til slutt til tvungen lønnstrekk.

    Blir altså tvunget til å betale. Rart at norske inkassobyrå samarbeider med Italienske myndigheter. Utrolig uproft å få en faktura så lenge etterpå! Plutselig får jeg enda en om et år eller to, hvem vet.

    1. Hei
      Interessant at dette fortsetter…
      Sist jeg hørte om at et norsk inkassoselskap overtok slike saker fra Italia, ga de seg etter at de fikk vite at kravene var ulovlige, de bryter med italiensk lov.
      Det var italiensk politi som fortalte meg dette for ganske mange år siden, og det er lite sannsynlig at dette er endret siden da.
      REGELEN er altså at slike krav er foreldet hvis de ikke presenteres for synderen innen 13 MÅNEDER fra overtredelsen. Det vil si: Har det gått 13 måneder ,er det for sent å kreve inn noe. Det samme gjelder om de (feks Polizia Municipale) har overlatt innkrevingen til noen andre.
      I NORGE er det avgjørende at man «bestrider kravet» (viktig formulering!) – etter norsk lov kan ikke noen privat aktør som et inkassoselskap iverksette noe krav som du har bestridt. Står de på sitt, må de ta saken for retten, i praksis forliksrådet – men jeg tviler sterkt på at de vil gjøre noe slikt.
      Får du et krav direkte FRA ITALIA kan du ignorere det – i hvert fall slik jeg husker prosesser i tråden over – som dessverre fortsetter å vokse.
      Lykke til!
      Kjetil

  73. Hei, interessant tråd. Vi var i Verona i juli. Vi fikk ett krav på entry into no trafic zone. Dato og tidspunkt stemmer. Forøvrig aner jeg ikke. Men kravet kommer rett fra Italia via firmaet solori og dårlig kopi på logoer og signaturer. Etter det jeg leser i tråden her skal jeg bare la denne være og la vær å hente flere rekomenderte brev? Og heller avvente evt norsk inkassoselskap? Økning av summene er ganske markant.

    1. Flott by!
      To ting er antakelig viktig for deg: Tid og sted, eller egentlig rekkevidde.
      Tid: Hvis du først fikk kravet 13 måneder eller mer siden forseelsen skjedde, kan du glemme kravet.
      Rekkevidde: Jeg har aldri hørt om at et selskap i Italia har gjennomført en innkreving fra Norge. Det må jo også være derfor de engasjerer norske selskaper. La oss så si at forseelsen skjedde for 11 måneder sider, at du har ignorert kravet fra det italienske selskapet og kravet fra det norske selskapet så kommer etter 13-måneders-fristen, så er jo kravet foreldet etter italiensk lov – skulle man tro?
      Håper det hjelper
      Kjetil

  74. Hans pettersen

    Var på biltur i Pisa området i september 2022.
    Fikk nå rekomandert brev med to bøter i.
    De var med kort tids mellomrom på samme dag i noe de kaller område med restriksjoner. Så vidt jeg husker har jeg aldri sett noen skilt og det var biler over alt der jeg kjørte. Synes det å gi turister bøter for dette, og flere bøter for samme sak , er uholdbart. Før jeg leste på nettet trodde jeg alt var tull og svindel , da det høres tullete ut med slike bøter. Det er noe vi ikke har her . Trusselen med å øke boten fra 118 til 143 euro hvis du bruker mer en 5 dager , og til 226 euro per bot hvis du ikke betaler innen 60 dager, er heller ikke hyggelig. Dette er bondefangeri og man mister lysten på å kjøre i Italia igjen. Hva gjør jeg?? Noen som har fulgt en slik sak nylig? Mvh hans

    1. Hei
      Forståelig nok ubehagelig, sikkert også forei skiltene med “Zona traffico limitato” er lett å overse. Skiltene kan vel best oversettes med “Kun tillatt for kjøretøy med tillatelse”, og de andre bilene du så der, hadde nok slike.
      Samtidig virker summen veldig høy. Og ingen her har så langt fortalt om sine erfaringer med innkreving, så vi vet faktisk ikke hvor ivrige italienske myndigheter er etter å forfølge slike saker. Og – kommer kravet fra italienske myndigheter (a la Pisa kommune) eller en bot-oppkjøper som EMO (nevt stadig over)?
      Jeg ville avventet å betale, men skyndet meg å skrive til dem og be om solid dokumentasjon: Tid, bilder, nøyaktig hva overtredelsen består i, forklaring på hvorfor summen er så høy og så videre.
      Siden det er første gang du ser noe krav, bør jo ikke bota allerede ha økt, vel?
      Søk gjerne også rundt ellers på nettet og sjekk hvilke erfaringer andre har med innkreving fra land i sør-Europa – og del informasjonen med oss her!

Comments are closed.

Scroll to Top